Μεγάλη έκθεση για τον Γιώργο Σεφέρη στο ίδρυμα Θεοχαράκη
Σαράντα Έλληνες καλλιτέχνες, με
φαντασία και ζωντάνια, μοιράζονται τη δημιουργία τους με την ποίηση του
Σεφέρη. Και έργα από μεγάλες ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές.
Mετά τον «Κόσμο του Οδυσσέα Ελύτη: Ποίηση και Ζωγραφική»,
που πρωτοπαρουσιάστηκε στην Αθήνα το 2011 και την έκθεση «Κ. Π.
Καβάφης–Ζωγραφισμένα: 40 Σύγχρονοι Έλληνες Δημιουργοί» που εκτέθηκε στην
Αθήνα το 2013,το Ιδρυμα Θεοχαράκη συνεχίζει τη σειρά των αφιερωματικών
του εκθέσεων στους μεγάλους ποιητές.
Σήμερα, Τετάρτη 8
Νοεμβρίου, εγκαινιάζεται (ώρα 20.00) από τον Προέδρο της Δημοκρατίας η
έκθεση «Όταν το φως χορεύει, μιλώ δίκαια. Ο Γιώργος Σεφέρης και η ποίησή
του μέσα από τη ζωγραφική και τη φωτογραφία».
Η έκθεση
πραγματοποιείται σε επιμέλεια του Τάκη Μαυρωτά, Διευθυντή του Εικαστικού
Προγράμματος του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, με τη συμπαράσταση
του Παναγιώτη Ροϊλού, καθηγητή Νεοελληνικών Σπουδών και Συγκριτικής
Λογοτεχνίας, κάτοχο της Έδρας «Γιώργος Σεφέρης» στο Πανεπιστήμιο του
Χάρβαρντ (από την ίδρυση της οποίας συμπληρώνονται σαράντα χρόνια).
Μεσημέρι, 2017Κώστας Παπανικολάου «Σαράντα
Έλληνες καλλιτέχνες, με φαντασία και ζωντάνια, μοιράζονται τη
δημιουργία τους με την ποίηση του Σεφέρη. Καλλιτέχνες, που αξιοποιούν
τις δυνατότητές τους να δουν πιο μακριά, με ένα βαθύτερο τρόπο,
αμεσότερο και, σε αρκετές περιπτώσεις, πρωτότυπο, τον ποιητικό του
λόγο», αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης στο εισαγωγικό σημείωμε του
καταλόγου.
Πορτρέτο του Γιώργου Σεφέρη,Σωτήρης Σόρογκας Η
έκθεση περιλαμβάνει τις ενότητες: α) χειρόγραφα του Σεφέρη, τις πρώτες
εκδόσεις του, καθώς και το βραβείο Νόμπελ Λογοτεχνίας που του
απονεμήθηκε από τη Σουηδική Βασιλική Ακαδημία των Επιστημών το 1963,
έργα και αντικείμενα (κολοκύθες, βότσαλα, ένα ξύλινο ερμάριο κ.ά.), που ο
ποιητής έχει ζωγραφίσει β) ασπρόμαυρες φωτογραφίες, που τράβηξε από τα
φοιτητικά του χρόνια στο Παρίσι, την περίοδο 1918-1924, έως τα τελευταία
του ταξίδια, και οι οποίες ανήκουν στις συλλογές του ΜΙΕΤ από τις
δωρεές της Μαρώς Σεφέρη και της κυρίας Άννας Λόντου («Ο φωτογράφος
Γιώργος Σεφέρης» - διοργάνωση & επιμέλεια Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής
Τραπέζης / Φωτογραφικό Αρχείο Γ. Σεφέρη) γ) αποσπάσματα από κείμενα του
ποιητή, με σχόλια για το έργο των Παναγιώτη Ζωγράφου (1790-1840 ή 1843)
και Θεόφιλου Χατζημιχαήλ (1870-1934), με αντίστοιχους πίνακές τους δ)
εικονογραφήσεις ποιημάτων του από τους Γιάννη Τσαρούχη, Γιάννη Μόραλη,
Τάσσο και Γιάννη Ψυχοπαίδη ε) έργα διακεκριμένων σύγχρονων Ελλήνων
καλλιτεχνών εμπνευσμένα από την ποίησή του, όπως των Αδαμάντιου Διαμαντή
(1900-1994), Σπύρου Βασιλείου (1902-1985), Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
(1906-1994), Γιάννη Τσαρούχη (1910-1989), Τάσσου (1914-1985), Γιάννη
Μόραλη (1916-2009), Γιώργου Σικελιώτη (1917-1984), Παναγιώτη Τέτση
(1925-2016), Βασίλη Θεοχαράκη (1930-), Χρίστου Καρά (1930-), Κώστα
Τσόκλη (1930-), Αλέκου Φασιανού (1935-), Σωτήρη Σόρογκα (1936-), Μιχάλη
Μακρουλάκη (1940-), Θόδωρου Παπαγιάννη (1942-), Αλέκου Λεβίδη (1944-),
Πλάτωνα Ριβέλλη (1945-), Απόστολου Φανακίδη (1945-), Γιάννη Ψυχοπαίδη
(1945-), Βίκυς Τσαλαματά (1948-), Βάνας Ξένου (1949-), Γιάννη Αδαμάκου
(1952-), Στέφανου Δασκαλάκη (1952-), Αφροδίτης Λίτη (1953-), Μιχάλη
Αρφαρά (1954-), Θανάση Μακρή (1955-), Χρήστου Μποκόρου (1956-),
Εδουάρδου Σακαγιάν (1957-), Νίκου Τρανού (1957-), Κώστα Παπανικολάου
(1959-), Μανώλη Χάρου (1960-), Αλεξάνδρας Αθανασιάδη (1961-), Γιώργου Ρόρρη (1963-), Αλέξη Βερούκα (1968-), Λήδας Κοντογιαννοπούλου (1971-), Ασπάσιου Χαρωνιτάκη (1972-), Βένιας Μπεχράκη (1974-) και Βασίλη Σελιμά
(1983-). Ο Γιώργος Σεφέρης είναι ο κατεξοχήν Έλληνας ποιητής, που έχει
βιώσει σε βάθος το δράμα του νέου ελληνισμού. Ξεριζωμένος ο ίδιος,
σύγχρονος Οδυσσέας, αναζητά την ταυτότητα της νέας πατρίδας, μελετώντας
και προβάλλοντας την αυθεντική παράδοση, χωρίς μεγάλα λόγια, χωρίς
κούφιες εξάρσεις προγονοπληξίας. Στοχαστικά, με μοναδικό ήθος και βαθιά
θλίψη, καταγράφει και εκφράζει το σύγχρονο πρόσωπο της Ελλάδας.»
Αθηνά και Άρτεμις, π. 1927-1934 Θεόφιλος Χατζημιχαήλ Ο Παναγιώτης Ροϊλός,
αναφερόμενος στον τίτλο της έκθεσης γράφει στον ομότιτλο κατάλογο: «Το
λιτό και ευφυώς παιγνιώδες αυτό ποίημα του Σεφέρη (…) συνδέει, θεωρώ, με
υποβλητική λακωνικότητα τέσσερα θεμελιώδη θεματικά στοιχεία της ποίησής
του και της εν γένει προσέγγισής του στην τέχνη και τον κόσμο,
τουλάχιστον όπως αυτή αρθρώνεται στη λογοτεχνική του δημιουργία δεν
λαμβάνω δεόντως υπ' όψιν μου εδώ, και για λόγους πρακτικούς (ο
συγκεκριμένος "χρονότοπος" δεν ενδείκνυται για εμπεριστατωμένες
ιδεολογικές/πολιτικές αναλύσεις), την ενεργό εμπλοκή του στον -ή την
απεμπλοκή του από τον- πολιτικό βίο της χώρας σε κρίσιμες στιγμές της
ιστορίας της: χρόνος, φως, ρυθμός, δικαιοσύνη.»
Mπλε Αλεξάνδρα, 2005-2006Γιώργος Ρόρρης Η Ελένη Αρβελέρ
επισημαίνει μεταξύ των άλλων για την ποίηση του Σεφέρη: «Ένα χωνευτήρι
της ελληνικής ιστορίας είναι η ποίηση του Σεφέρη, κάθε στίχος του
υπονοεί μια κρυφή πτυχή της ιστορίας αυτής που όμως κακοφορμίζει και
γίνεται πυορροούσα πληγή. Νοσταλγός του μείζονος Ελληνισμού ο άνθρωπος
που ακούμπησε να ξαποστάσει στων επιγόνων την κολώνα. Ο Σεφέρης δεν
παραδέχτηκε την ελλαδική συρρίκνωση και την ψυχική σμίκρυνση. Πέθανε
ορθός στα πόδια του γυρεύοντας την άλλη ζωή πέρα από τα αγάλματα.»
Ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος προσεγγίζει
τον δικό του Σεφέρη και γράφει: «Η μορφή του μου είναι πολύ οικεία,
κάτι μεταξύ συγγενούς που δεν βλέπεις πολύ ταχτικά και παλιού δασκάλου
από τα παιδικά χρόνια. Αυτή την οικειότητα την αισθανόμαστε για όλους
τους μεγάλους συγγραφείς, τωρινούς και παλαιότερους, δικούς μας και
ξένους. Δεν έχει να κάνει με προσωπικές γνωριμίες. Είναι η μυστική και
ανεξέλεγκτη επικοινωνία που αποκαθιστάς με το όνομα του ανθρώπου μέσα
από το έργο του.»
Στην άμμο την ξανθή, 1971 Σπύρος Βασιλείου Όλα
τα εκθέματα είναι δανεισμένα από την κυρία Άννα Λόντου, την Αμερικανική
Σχολή Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα-Γεννάδειο Βιβλιοθήκη, την Εθνική
Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτζου, το ΜΙΕΤ, το Μουσείο Μπενάκη, τις
εκδόσεις Ίκαρος, το Ίδρυμα Τσαρούχη, τη Συλλογή της Alpha Bank, τα
αρχεία Γ. Π. Σαββίδη, Αλέξανδρου Κ Σαμαρά, τους συλλέκτες Σωτήρη Φέλιο,
Γιώργο Νιάρχο, Αλέξη Τέτση, Γιώργο Σκριμιζέα, Διονύση Φωτόπουλο, Ν. Π.
Παΐσιο, Φωτεινή Τριανταφύλλη, Θέμη Αλεξόπουλο και τους συμμετέχοντες
εικαστικούς δημιουργούς κ.ά.
Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο
όπου παρουσιάζονται κείμενα των Ελένη Αρβελέρ, Παναγιώτη Ροϊλού, Τάκη
Μαυρωτά και Δημήτρη Δασκαλόπουλου.
Κατηγορίες Σύνδεσμοι Διατροφή Other Languages Συναξάρια Διακόνημα Επικοινωνία Επιστήμες, Τέχνες & Πολιτισμός Παναγία η Κανακαριά στην τουρκοκρατούμενη Κύπρο.(Φωτογραφικό υλικό) 1 Ιουνίου 2010 Η Εκκλησία της Παναγίας της Κανακαριάς. Στη Λυθράγκωμη, ένα χωριό της επαρχίας Αμμοχώστου στη περιφέρεια της τουρκοκρατούμενης Καρπασίας βρίσκεται ένα σπάνιο δείγμα της τέχνης του 6 ου αιώνα μ.Χ. ο Ναός της Παναγίας της Κανακαριάς. Πρόκειται για ένα ναό μοναστηριού αφιερωμένου στην Παναγία που βρίσκεται στο δυτικό άκρο του χωριού. Υπάρχουν τρεις ερμηνείες της ονομασίας Κανακαριά. Η λαϊκή παράδοση αναφέρει ότι ένας Σαρακινός κτύπησε με ένα βέλος το γόνατο της εικόνας της Παναγίας που βρισκόταν έξω από την Εκκλησία στο τοίχο ή την κτύπησε με μαχαίρι. Αμέσως έτρεξε αίμα. Το μαχαίρι όμως γύρισε πίσω και καρφώθηκε στο χέρι του. Π...
art of The Darkroom's ongoing look at Baltimore during and shortly after the end of the Great Depression (thanks to Yale's Photogrammar site). All captions are the original text provided with that image. Wooden templates are used as patterns for the laying out of a number of steel plates. This worker is carrying the templates for a gun foundation from the mold loft to the plate working section. All parts are prefabricated in this huge Eastern plant which formerly turned out freight cars. The completed sections are then carried six miles to the ways on flat cars. Bethlehem-Fairfield Shipyards Inc., Baltimore, Maryland These are shell frames and deck brackets ready to be welded between deck beams and frames for ship of the Liberty Fleet under construction at a large Eastern yard. All parts are prefabricated in this huge Eastern plant which formerly turned out freight cars. The completed sections are then carried six miles to the ways on flat cars. Bethlehem...
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου